Zakończenie kampanii Boockrossing

W związku z obchodzonym dnia 2 kwietnia 2014 roku Międzynarodowym Dniem Książki Dla Dzieci oraz 23 kwietnia 2014 roku Światowym Dniem Książki i Praw Autorskich zorganizowałam w naszej szkole akcję „BOOKCROSSING ‘’ PODZIEL SIĘ Z INNYMI RADOŚCIĄ CZYTANIA -UWOLNIJ SWOJE KSIĄŻKI!

Bookcrossing to idea nieodpłatnego przekazywania książek poprzez pozostawianie ich w miejscach publicznych, jak również w miejscach celowo utworzonych tzw. półkach bookcrossingowych (stoliki, regały …) To nowoczesna forma popularyzowania książki i czytelnictwa.

Wiele osób jest w posiadaniu książki, która od dłuższego czasu jest zapomniana, stoi na półce zakurzona. Zamiast trzymać ją w kącie własnego pokoju lepiej podzielić się nią z innymi, którzy chętnie ją przeczytają. Są bowiem osoby, których nie stać na zakup nowych książek.

Miejscem specjalnie przeznaczonym na „uwalnianie" książek był stolik znajdujący się na parterze w szkole podstawowej naprzeciwko wejścia do biblioteki oraz parapety okienne. Tam można było zostawić książki, poczytać, wymienić się nimi z innymi uczniami podyskutować o książkach, nawiązać nowe kontakty koleżeńskie. Opracowałam regulamin „uwalniania" książek, który był zawsze dostępny w miejscu bookcrossingu.

Zasada była bardzo prosta, dzieci przynosiły książki w oznaczone miejsce, wymieniały się nimi, czytały pozycje pozostawione w miejscu do czytania. Kto miał ochotę zabierał książki do przeczytania do domu, potem przynosił z powrotem do szkoły. Najważniejszą sprawą było zachowanie stanu pierwotnego woluminów, ochrona przed zabrudzeniem, poplamieniem, zniszczeniem. Dzieciaki były bardzo zainteresowane takim sposobem wypożyczania, chętnie i spontanicznie uczestniczyły w akcji. Miejsce bookcrossingu zawsze, codziennie cieszyło się dużym zainteresowaniem.

Organizując taką akcję w szkole miałam na celu uświadamianie dzieci już od najmłodszych lat o wartości książki, jej „magii", duchowości. Chciałam ,aby dzieci wiązały z nią światłość, ciepło, nostalgię. Starałam się poprzez kontakt z lekturą pokazać im, że powinna być ona obecna w ich życiu, żeby nie zerwali z nią kontaktu, nie zastąpili książki telewizorem i Internetem. Chciałam, aby książka była dla dzieci środkiem, narzędziem do poznawania świata i rzeczywistości. Pragnęłam uzmysłowić dzieciom możliwości zabawy z książką w roli głównej, dać możliwość spędzenia wielu miłych chwil w spokoju.

Patrząc na ilustracje w lekturze czytelnik myśli, zmusza się do pracy, mobilizuje do działania wyobraźnię, tymczasem telewizor, komputer podaje wszelkie obrazy „na tacy”, gotowe. Patrzymy na nie bezmyślnie, bezwiednie, nasza wyobraźnia jest uśpiona.

Uczniowie mają świadomość, że książka nie jest na piedestale, ale należy ja szanować i korzystać z jej dobrodziejstw. Przekonali się sami, że może być ona równorzędnym partnerem telewizji i komputera,Uczeń poprzez uczestnictwo a akcji uświadomił sobie, że dzielenie się książką z innymi jest lepsze od jej posiadania. Co ważne, uczniowie poznali nowoczesne metody popularyzacji czytelnictwa, ważność problemu i znaczenie procesu czytania.